poniedziałek, 22 lutego 2021

 XIFICURK - '1410'


Polish version below/ Polska wersja niżej

    What a strong, brutal, dark, and rather unusual EP.
This release begins with the church-like sounding song-prayers and after a while, those chants evolve into brutal and anger-driven music, which the band claims to be the blackest metal...
We surely get a real deal of brutal and catchy guitar riffs, which haven't got a pure black metal sound. To my ear, they have a bit of technical death metal feeling to them. 

The track which certainly stands out, not necessarily in a positive way, is 'Vilthaaen'. This particular song doesn't really fit the EP -  it has quite a different sound, also you can't really tell certain things apart - everything is fused glued a little too hard, and sounds like a mashed whole, without any dimensions. 
What's more, on 'Vilthaaen' vocals totally suck. Compared to the other three tracks, they are hidden behind the music and sound as if someone was recording them standing in one room while the mic was in the other one. 
Meanwhile, on the rest of the tracks, the guitar riffs and vocals create an outstanding whole, which works incredibly together, and represents darkness, evil, and black metal coldness as it should.
When it comes to the drums, I have to say that I'm impressed by the variety of tempos and creativity contained in the performance.
The sound of them was very decent, not too harsh or loud, it completed the rest of the instruments perfectly, even on the first not-so-good track.
So if we had to analyze deeper the ingredients of the EP, we can certainly say that the guitars were more on the death/technical metal side; meanwhile, the drums represented black metal anger and creativity. When it comes to the vocals, I have to say that they were surely influenced by the deep death metal sound and black metal scratchiness with high-pitched screams.

What is a rather big downside for me, is that the mood wasn't consistent. 
At one point we had a very dark, cold, and dungeon-like feeling, which then quickly faded and was replaced instantly by a fast and chainsaw-like feeling, which was ripping me apart because I couldn't get myself into the first mood, and then I had to quickly adapt to the new, more death metal feeling.
To be honest, I would appreciate it if the mood was a bit more consistent, well glued together, so that the transition between them wouldn't be that abrupt and brutal.

All in all, '1410' isn't entirely a bad release. You can hear a lot of dark creativity, captivating riffs, exquisite drum work, and brutal, almost demonic-like vocals.
The only thing that the EP lacks is the uniformity of the mood, less abrupt changes, and transitions in the sound of the vocals.
But in spite of these rather small flaws, I think that '1410' is a decent release, for folks that enjoy listening to the rather more experimental side of black metal.

Nott

Listen to the EP here:


Cóż za mocna, brutalna, mroczna i raczej niezwykła EPka.
To wydawnictwo zaczyna się od kościelnych, brzmiących jak modlitwy pieśni, które po chwili ewoluują w brutalną i napędzaną złością muzykę, którą zespół twierdzi, że jest najczarniejszym metalem...
Z pewnością dostajemy naprawdę sporo brutalnych i chwytliwych gitarowych riffów, które nie mają czystego black metalowego brzmienia. Dla mnie mają w sobie trochę technicznego death metalu.

Pozycja, która z pewnością wyróżnia się, niekoniecznie w pozytywny sposób, to „Vilthaaen”. Ten konkretny utwór nie pasuje do EP-ki - ma zupełnie inne brzmienie, nie da się też tak naprawdę odróżnić pewnych rzeczy w nim- wszystko jest trochę za mocno sklejone i brzmi jak zmiażdżona całość, bez żadnych wymiarów, zmian, niuansów.
Co więcej, na „Vilthaaen” wokale są do niczego. W porównaniu z pozostałymi trzema utworami są one ukryte za muzyką i brzmią tak, jakby ktoś je nagrywał stojąc w jednym pokoju, podczas gdy mikrofon był w drugim.
Tymczasem w pozostałych utworach gitarowe riffy i wokale tworzą niezwykłą całość, która działa niesamowicie razem i doskonale reprezentujw mrok, zło i black metalowy chłód, tak jak reprezentować powinna.
Jeśli chodzi o perkusję, to muszę powiedzieć, że jestem pod wrażeniem różnorodności tempa i kreatywności zawartej w wykonaniu.
Jej dźwięk był bardzo przyzwoity, niezbyt ostry ani głośny, doskonale uzupełniał resztę instrumentów, nawet na pierwszym niezbyt dobrym utworze.
Więc gdybyśmy musieli głębiej przeanalizować składniki EPki, z pewnością możemy powiedzieć, że gitary były bardziej death / technicznie metalowe; w międzyczasie perkusja reprezentowała black metalową złość i kreatywność. Jeśli chodzi o wokale, to muszę powiedzieć, że są na pewno pod wpływem głębokiego death metalowego brzmienia i black metalowej szorstkości.

Dość dużym minusem dla mnie jest to, że nastrój nie był spójny.
W pewnym momencie mieliśmy bardzo mroczne, zimne i podobne do lochów uczucie, które następnie szybko zniknęło i zostało natychmiast zastąpione szybkim, powierzchownym uczuciem podobnym do piły łańcuchowej, które rozrywało mnie na strzępy, ponieważ nie mogłam wejść w pierwszy nastrój , a potem musiałam szybko dostosować się do nowego, bardziej death metalowego klimatu.
Szczerze mówiąc, byłabym wdzięczna, gdyby nastrój był nieco bardziej spójny, dobrze sklejony, żeby przejście między nimi nie było tak gwałtowne i brutalne.

Podsumowując, „1410” nie jest całkowicie złym wydaniem. Słychać sporo mrocznej kreatywności, urzekających riffów, wyśmienitej pracy perkusji i brutalnego, niemal demonicznego wokalu.
Jedyne, czego brakuje EP-ki, to jednorodność nastroju, mniej gwałtownych zmian w brzmieniu wokali i całego feeling'u. 
Jednak pomimo tych raczej drobnych wad, uważam, że '1410' to przyzwoite wydawnictwo dla ludzi, którzy lubią słuchać raczej eksperymentalnej strony black metalu.

Nott 

Tu przesłuchacie EPkę:


#blackmetal #polishblackmetal #blackmetalband #blackmetalrelease #blackmetalep #xificurk